onsdag 14 oktober 2009

Om att säga nej

Många av oss har sedan barndomen fått lära oss, att säga ja är rätt och att säga nej är fel. Vi lär oss att gå med på krav eller önskningar från andra människor för att undvika konflikter och kritik, vara andra till lags, förtjäna beröm, och att vi måste bevisa att vi bryr oss om viktiga personer i våra liv.

Vår rätt att säga nej är hör samman med förmågan att göra val. När vi märker att vi är begränsade i vårt val, tvingade att säga ja även om detta inte ligger i vårt intresse just då, är vi faktiskt bestulna på vår förmåga att välja. Våran strävan är att säga ja även när vi desperat vill säga nej, kan vara en utmaning, eftersom vi tror att andra kommer att ogilla oss för att vi säger nej. Men den belöning vi får när vi står inför denna utmaning är sann valfrihet.

När andra ber oss att utföra ett arbete eller göra dem en tjänst, tänk noga över deras önskemål eller begäran. Om du känner dig pressad att säga ja, fundera på om du samtycker av en önskan om godkännande eller för att avvärja ogillande. Påminn dig själv ofta att förmågan att säga nej är en viktig aspekt av välbefinnande, eftersom det är en indikation på att du förstår det sanna värdet av din energi, talang och tid. När du lärt dig genom din personliga styrka att säga nej, känner du dig kanske manad att utforska de många konsekvenser som kommer genom att reagera negativt på många eller på de flesta önskemål eller krav andra har på dig.

Ordet "nej" kan bli ditt valda svar under en tid. Vartefter tiden går kommer du emellertid att bli mer bekväm med att säga nej och du kommer i fortsättningen att fatta beslut utifrån vad du känner är rätt för dig. Det är i och för sig inget fel i att gå med på andras önskningar andra har på dig, förutsatt att dessa önskningar inte inkräktar på din hälsa och din lycka. Tänk på att det är först när du känner att du har rätt att säga nej som du kan säga ja med största säkerhet, ärlighet och entusiasm. Att säga ja har nästan alltid ett pris, det ska kännas bra att gå med på andras önskningar om de överensstämmer med dina egna värderingar, behov, normer och för att det tilltalar dig just då. Det kan vara ett högt pris om du känner dig skyldig att säga ja.
 

4 kommentarer:

Solstråle sa...

Hi, congratulations Ed to your "uppehållstillstånd" in Sweden! (Ninni, du får översätta!)
We just heard the news and we are happy for both of you!
We hope to see you soon in Sweden!
Hasse & Heini
Ps. Ninni, du är jättebra på att skriva, så du borde satsa på en bok!

Anna sa...

Hej Ninni! Du skriver väldigt bra, du skulle använda dig av det och skriva något, en bok kanske! Jag såg nu att Heini skrivit det också, du skulle använda din förmåga!

Lucky Lady sa...

Ja jag önskar verkligen att jag kunde skriva en bok...men det kommer nog inte att hända...men vem fasiken vet....tack ändå för all uppmuntran. Ja, det en välsignelse från ovan och en del medverkan från våran levande ängel att vi fick ett positivt besked. Vi saknar er....men som sagt vi är snart tillbaks

Tina sa...

Hej fina vän!!
Ville tacka dig så jätte mycket för din så fina hälsning hos mig!! Jag blev så jätte glad!! Vilken underbar start på dagen att få läsa dina rader inne hos mig =) Vet du vännen, jag tror du har på känn när jag behöver lite värme & uppmuntran!!!!
Jag behövde verkligen några positiva ord nu!!!

Vet att jag känner lika för dig vännen!!!

Jag vill oxå passa på att önska dig ett underbart Gott Nytt År, om jag inte hinner innan. Jag jobbar nu i mellandagarna.. vilket tyvärr inte känns så bra.. har det lite jobbigt på jobbet just nu.. tråkigt för det är ett jobb jag älskar & en chef jag älskar.. men mycket kan ändras mycket fort & det har det tyvärr gjort på min arbetsplats.. så mycket negativitet runt mig & mycket skitsnack & jag vet inte hur jag ska få det att stanna utanför mig, men jag kommer nog på det rätt va det är. =)

Ha en underbar dag min finaste vän!!!
Kram Tina