lördag 10 oktober 2009

Mycket djupa tankar om livet eller döden

Dessa tankar måste bero på min ålder och på att detta händer runt mig sedan en tid tillbaka. Är det bara jag som tänker dom? Ibland hänger livet på en tråd.

När ska man lära sig att livet är så skört och dyrbart?. När ska man lära sig att leva här och nu?.
När ska man lära sig att ta hand om sin kropp och själ på bästa vis?. När ska man lära sig att ta hand om sin familj, vänner på bästa vis?. Blir man någonsin fullärd och vis nog under sin levnadstid?.
Jag vet att man gör så gott man kan. Om man inte lyckas i detta liv vet jag att man får komma tillbaka och göra det ännu bättre,vilket är en tröst.

Vi vet inte hur länge vi får stanna på denna planet som människa. (Tack och lov). Om något händer mig i morgon, då andra måste avgöra om jag ska överleva eller inte. Lova mig att jag inte behöver leva som en grönsak, paket eller vad man nu vill kalla det. Men vem kan bestämma det när jag ligger där och kanske kämpar för mitt liv?. Man måste då lita på att läkarna vet och man får hoppas att dom inte vill att man ska överleva till varje pris. Priset kan bli väldigt högt för mig att betala som patient, grönsak, paket.
Vad händer när man ligger i koma? Kan man ändå kommunicera?. Kan någon avläsa ens tankar eller har alla en naturlig kommunikation med allt levande, som vill och kan lyssna?.

Är koma ett stadium efter ett fysiskt trauma, med eller utan kommunikation där man återhämtar sig?. På något sätt känns det som ett fysiskt rum mellan liv och död.

Allt har en mening vad än det blir. Helt plötsligt måste det bli svårt för någon att avgöra. Man kan bara önskar att allt blir till det bästa.
Allt ligger i livets händer.

Inga kommentarer: